• 0342-3600753

FAKÜLTEMİZ “MEZUNİYET ÖNCESİ EĞİTİM YETKİNLİK ALANLARI VE YETERLİKLER”

 

A. MESLEKİ UYGULAMALARDA YETKİNLİK

A.1. SAĞLIK HİZMETİ SUNUCUSU

A.1.1. Sağlık hizmeti sunumunda temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek kullanır.

A.1.2. Hastalar arasında din, dil, ırk ve cinsiyet farkı gözetmeden ve hastaya biyolojik, psikolojik ve sosyal bir yaklaşımla sağlık hizmeti sunar.

A.1.3. Toplumun ve bireyin sağlığını korumak ve geliştirmek öncelikli hedefidir.

A.1.4. Sağlığı olumsuz yönde etkileyebilecek fiziksel, sosyal ve çevresel faktörleri göz önünde bulundurarak bu yönde gerekli çalışmaları yapar.

A.1.5. Yaşadığı toplumdaki hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini kavrar ve gerek sağlıklı gerekse hasta bireylere ve söz konusu kişilerin yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına bilgilendirici eğitimler verir.

A.1.6. Primer korunma, teşhis, tedavi, takip ve gerektiğinde sevk mekanizmalarını etin bir biçimde yürütür.

A.1.7. Sunduğu sağlık hizmetinde hastave çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurur.

 

B. MESLEKİ DEĞERLER VE YAKLAŞIMDA YETKİNLİK

B.1.MESLEKİ ETİK VE PROFESYONEL İLKELERİ BENİMSEYEN

B.1.1. Hekimlik mesleğinin ömür boyu devam eden bir süreç olduğunun farkındadır.

B.1.2. İnsan vücudunu ve onu oluşturan doku, organ ve sistemlerin normal morfoloji ve fizyolojisini; bu yapılardaki patolojik değişikliklerin sebep olduğu etkileri açıklar.

B.1.3. Temel laboratuvar ve radyolojik görüntüleme sonuçlarını yorumlar.

B.1.4. Hekim olarak öncelikli görevinin, hastalıklar daha oluşmadan önleyici tedbirler alarak insan yaşamını ve toplum sağlığını korumak olduğunu benimser.

B.1.5. Teşhis, tanı, tedavi ve sevk basamaklarını usulünce uygular.

B.1.6. Hastalıkların teşhis ve tedavilerinde kanıta dayalı yöntemleri uygular.

B.1.7. Tedavi planlanmasında etkin, güvenli ve elverdiği sürece düşük maliyetli yöntemleri uygular.

B.1.8. Sağlık sektöründe hizmet veren iş arkadaşlarına ve hastalarına karşı dürüst, sorumlu ve saygılı olmaya özen gösterir.

B.1.9. Hasta ve hasta yakınlarına tarafsız ve önyargısız bir şekilde yaklaşmanın etik bir sorumluluk olduğunun farkındadır. Bu çerçevede hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cinsiyet ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.

B.1.10. Ulusal ve uluslararası mevzuatı dikkate alarak hasta haklarına saygı gösterir.

 

B.2. SAĞLIK SAVUNUCUSU

B.2.1. Sağlık hizmeti sunumunda evrensel tıp etiğinin ilk ilkesi olan “önce zarar verme” düsturunu benimser.

B.2.2. Bulunduğu tüm ortamlarda, iyi hekimlik uygulamaları vemesleki sorumluluklarını dikkate alarak hasta ve toplum yararını savunur.

B.2.3. Her hastayı ayrı bir birey olarak yaşadığı çevre, toplum ve kişisel özelliklerine göre değerlendirir.

B.2.4. Sağlığa etki eden politika ve uygulamaların, toplumun sağlığına olası etkilerini değerlendirir, kendi görüşlerini gerektiğinde bilimsel kanıtlar eşliğinde belirtir.

B.2.5.  Hasta güvenliğini sağlamak için risk faktörlerini belirler ve risk analizlerine göre mesleki uygulamalarına karar verir.

B.2.6. Toplumun sağlık açısından riskli gruplarının sağlık ihtiyaçlarını dikkate alarak hekimlik hizmeti sunar.

B.2.7. Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurur ve bu yolla sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.

B.2.8. Topluma ve hastalara daha iyi hizmet verebilmek için hekim kendi fiziksel ve ruhsal sağlığını korumaya ve geliştirmeye önem verir.

 

B.3. LİDER-YÖNETİCİ

B.3.1. Sağlık hizmeti sunumunda sağlık hizmeti yönetimi bileşenlerini etkin olarak kullanır.

B.3.2. Olağan dışı süreçler, kriz durumları gibi karar vermenin kritik olduğu durumlarda ekip üyelerinin de görüşlerini alan bir liderlik davranışında bulunur.

B.3.3.Toplumda etki yaratan ve toplumun örnek alacağı davranışlar sergiler.

B.3.4. Bir yönetici olarak kendisinin ve çalışanlarının hukuki sorumluluğunun farkındadır.

B.3.5.Mesleği ve çalışma alanı ile ilgili politikaların oluşturulmasında girişimci, öncü olur ve karar verme süreçlerinde yer alır.

B.3.6. Sadece kendi meslektaşları ile değil diğer meslek mensupları ile de uyumlu ve etkin bir şekilde çalışır.

 

B.4. İLETİŞİMCİ

B.4.1. Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla uygun ve etkili iletişim kurar.

B.4.2. Özel koşullarda spesifik yaklaşım gerektiren durumlarda (ölüm bilgisi verme, zor hasta görüşmesi, tedavisi olmayan hastalık tanı bilgisi verme…) ortama uygun iletişim becerisi ortaya koyar.

B.4.3. Hastalığın tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, karar mekanizmasında hastayı da ortak eden, aydınlatılmış onam ve hasta rızasının önemini kavramış bir şekilde hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.

B.4.4. Profesyonel görüş, deneyim ve değerlendirmelerini iletişim araçları ve bilişim teknolojilerini kullanarak paylaşır.

 

C. MESLEKİ VE BİREYSEL GELİŞİMDE YETKİNLİK

C.1. BİLİMSEL VE ANALİTİK YAKLAŞIM GÖSTEREN

C.1.1. Hiçbir kişi, kurum ve kuruşlun etkisi altında kalmadan bilimsel verileri bağımsız bir şekilde öğrenir.

C.1.2. Sağlık alanı ile ilgili literatüre eleştirel bakış açısı ile yaklaşır.

C.1.3. Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri, toplumun gereksinimlerini de göz önünde bulundurarak dikkate alır ve takip eder.

C.1.4. Bilimsel araştırmalarını Helsinki Bildirgesi’ne uygun olarak planlar ve uygulama basamaklarını açıklar.

C.1.5. Hekimlik uygulama sürecine yeni öğrendiği ve geliştirdiği bilgi, beceri ve tutumları hekimlik uygulamalarına yansıtır.

C.1.6. Uygun şartların varlığında bilimsel çalışmalara katılır.

 

C.2. YAŞAM BOYU ÖĞRENEN

C.2.1. Hekimlik mesleğinin ömür boyu devam eden bir süreç olduğunun farkındadır.

C.2.2. Bireysel çalışma yöntemlerini ve kariyer gelişiminde önemli olan hususların yönetimini etkili olarak gerçekleştirir.

C.2.3. Literatürdeki yeni gelişmeleri takip etme, değerlendirme, mevcut bilgiler ile yeni bilgilerin entegrasyonunu sağlama, pratiğe dökme ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.

C.2.4. Hizmet verdiği toplumda bir parçası olduğu sağlık sürecinin niteliğini geliştirmek için gerekli, geçerli ve güvenilir öğrenme kaynaklarını seçer, kendine uygun öğrenme stratejileri belirler.